Metoprolol 23,75 mg – Burra (2023)

Dieses Präparat ist verschreibungspflichtig.

Metoprolol 23,75 mg Tabletten zur Retardierung

1Was ist Metoprololsuccinat und wofür wird es angewendet?

Metoprololsuccinat gehört zu einer Gruppe von Arzneimitteln, die Betablocker genannt werden.

Verwendung von Metoprolol-Beta-Succinat

  • NEINbehandelnQuelle
  • hoher Druck
  • Schmerzen und Engegefühl in der Brust, weil das Herz nicht ausreichend mit Sauerstoff versorgt wird (Angina pectoris)
  • unregelmäßiger Herzschlag (Arrhythmie)
  • Sie haben stabile Symptome einer Herzinsuffizienz (z. B. Kurzatmigkeit oder Schwellungen an den Knöcheln), wenn Sie auch andere Arzneimittel gegen Herzinsuffizienz einnehmen
  • Herzrasen (Palpitationen) aufgrund nichtorganischer (funktioneller) Herzprobleme.
  • NEINVerhütungQuelle
  • Ein neuer Herzinfarkt oder eine weitere Schädigung des Herzens nach einem Herzinfarkt
  • Migräne.

2Was Sie vor der Einnahme von Metoprolol-Beta-Succinat wissen müssen

Metoprolol-Beta-Succinat sollte nicht eingenommen werden

Metoprolol-Beta-Succinat sollte und sollte nicht eingenommen werdenBenachrichtigen Sie Ihren Arzt,

  • wenn duAllergie(Überempfindlichkeit) gegen Metoprololsuccinat, andere Betablocker oder einen der sonstigen Bestandteile von Metoprololsuccinat (siehe 6. Weitere Informationen)
  • Wenn Sie habenHerzerkrankungen(AV-Block zweiten oder dritten Grades)oder Herzfrequenz(Sinus-Syndrom).
  • Wenn Sie habenunbehandelte Herzinsuffizienzeine Behandlung haben oder erhaltenErhöhte Herzkontraktion (Herzmuskelaktivität)oder wenn Sie Herzprobleme habenKreislaufschockIch habe
  • wenn duschwere Durchblutungsstörunghaben (schwere periphere arterielle Verschlusskrankheit)
  • Wenn Sie habenlangsamer HerzschlagJa (weniger als 50 Schläge pro Minute)
  • Wenn Sie habenniedriger BlutdruckIch habe
  • Suchmaschinenoptimierungzu viel Säure im BlutJa (metabolische Azidose)
  • wenn duschweres Asthma bronchialeÖchronisch obstruktive Lungenerkrankung(chronisch obstruktive Lungenerkrankung).
  • wenn duunbehandeltes PhäochromozytomSie haben hohen Blutdruck (aufgrund eines seltenen Tumors in einer Ihrer Nebennieren)
  • wenn Sie auch an Herzinsuffizienz leidenBlutdruck wiederholt unter 100 mmHgTsai
  • wenn duVerwendung eines der folgenden Medikamente(Siehe auch 2. Wenn Metoprololsuccinat zusammen mit anderen Arzneimitteln angewendet wird)
  • Monoaminoxidase-Hemmer (MAO-Hemmer, Antidepressiva)
  • Verapamil und Diltiazem (zur Senkung des Blutdrucks)
  • Arzneimittel zur Behandlung von Herzrhythmusstörungen, wie z. B. Disopyramid.

Bei der Einnahme von Metoprololbetabutyrat ist besondere Vorsicht geboten

Seien Sie sehr vorsichtig und informieren Sie Ihren Arzt

  • wenn Sie Asthma bronchiale haben
  • Wenn Sie an Prinzmetal-Angina leiden (Brustschmerzen und Engegefühl, meist nachts)
  • Wenn Sie an Diabetes leiden (das Arzneimittel kann verhindern, dass Sie einen niedrigen Blutzuckerspiegel bemerken)
  • Wenn Sie an einem Phäochromozytom leiden (Bluthochdruck aufgrund eines seltenen Tumors der Nebenniere, siehe auch 2. Nehmen Sie Metoprolol-Beta-Succinat nicht ein)
  • Wenn Sie behandelt werden, um eine allergische Reaktion zu lindern. Metoprolol-Beta-Succinat kann Ihre Überempfindlichkeit gegenüber dem Allergen verstärken und die Anaphylaxie verstärken.
  • Wenn Sie an einer Schilddrüsenüberfunktion leiden (Symptome wie schnelle Herzfrequenz, Schwitzen, Zittern, Angstzustände, gesteigerter Appetit oder Gewichtsverlust können durch dieses Arzneimittel abgedeckt werden)
  • wenn Sie Psoriasis (schwerer Hautausschlag) haben oder jemals hatten
  • Wenn Sie Durchblutungsstörungen haben, die ein Kribbeln oder eine blasse oder blaue Verfärbung Ihrer Finger und Zehen verursachen (siehe auch 2. Nehmen Sie Metoprolol-Beta-Succinat nicht ein)
  • Wenn Sie an einer Erregungsleitungsstörung des Herzens leiden (Herzblock, siehe auch 2. Nehmen Sie Metoprolol-Beta-Succinat nicht ein)
  • Wenn Sie sowohl an Herzinsuffizienz als auch an einer der folgenden Erkrankungen leiden oder wenn Sie an einer der folgenden Erkrankungen leiden
  • Instabile Herzinsuffizienz (NYHA-Klasse IV)
  • Herzinfarkt oder Angina pectoris innerhalb der letzten 28 Tage;
  • verminderte Nieren- oder Leberfunktion
  • Alter jünger als 40 oder älter als 80
  • Herzklappenerkrankung
  • vergrößerter Herzmuskel
  • Hatte in den letzten 4 Monaten eine Herzoperation.

Wenn bei Ihnen eine Narkose geplant ist, teilen Sie Ihrem Arzt oder Zahnarzt mit, dass Sie Metoprolol-Beta-Succinat einnehmen.

(Video) Cuidados: remédios para pressão alta

Folgen von Dopingmissbrauch

Der Einsatz von Metoprololsuccinat kann zu positiven Ergebnissen bei der Dopingkontrolle führen. Die gesundheitlichen Folgen der Verwendung von Metoprololbetabutyrat als Stimulans sind weder vorhersehbar, noch können ernsthafte Gesundheitsrisiken ausgeschlossen werden.

Einnahme von Metoprolol-Beta-Succinat zusammen mit anderen Medikamenten

Nehmen Sie Metoprololsuccinat nicht ein, wenn Sie bereits eines der folgenden Arzneimittel anwenden

  • Monoaminoxidase-Inhibitoren(MAO-Hemmer) zur Behandlung von Depressionen (diese Medikamente können den Blutdruck erhöhen und senken)
  • andere blutdrucksenkende Arzneimittel, wie zVerapamilelektronischDiltiazem(Diese Medikamente können eine verlangsamte Herzfrequenz oder einen verstärkten Blutdruckabfall verursachen)
  • Arzneimittel zur Behandlung von Herzrhythmusstörungen, wie zBisopramid(Diese Medikamente können das Risiko unregelmäßiger oder langsamer Herzschläge erhöhen und die Herzfunktion verschlechtern).

Informieren Sie vor der Einnahme Ihren ArztMetoprolol-Beta-Succinat,Wenn Sie eines der folgenden Arzneimittel einnehmen oder kürzlich eingenommen habenOder wenn Sie rezeptfreie Medikamente verwenden.

Die folgenden Medikamente können blutdrucksenkende Wirkungen habenstärken

  • Cimetidin(Magengeschwür)
  • HydralazinelektronischClonidin(blutdrucksenkendes Medikament)
  • Tebinafina(Antimykotikum)
  • Paroxetin, FluoxetinelektronischSertralin(Antidepressiva)Hydroxychloroquin (gegen Malaria)
  • Chlorpromazin, Triflupromazin, Chlorpromazin(bei psychischen Erkrankungen)
  • AmiodaronelektronischFrontdisplay(Herzrhythmusstörung)
  • Diphenhydramin(ein sogenanntes Antihistaminikum zur Behandlung von Allergien und zur Schlafförderung)
  • Celecoxib(für Schmerzen).

Die folgenden Medikamente können blutdrucksenkende Wirkungen habenschwächen

  • Indomethacin(für Schmerzen)
  • Rifampicin(Antibiotika).

Andere Arzneimittel, die Metoprololsuccinat beeinflussen oder durch Metoprololsuccinat beeinflusst werden können

  • AndereBetablockerZum Beispiel. B. Augentropfen
  • Adrenalin, Noradrenalinoder ein weiterer AnrufSympathomimetika
  • Medikamente zur BehandlungDiabeteszuckerhaltig. Anzeichen einer Hypoglykämie können maskiert werden.
  • Lidocain(zur Lokalanästhesie)
  • Reserpina, Alfa-MetildopaelektronischGuanfacin(bei Bluthochdruck),Herzglykoside(bei Herzinsuffizienz).

Nehmen Sie Metoprolol-Beta-Succinat zusammen mit Nahrungsmitteln und Getränken ein

Alkohol kann die blutdrucksenkende Wirkung von Metoprolol-Betasuccinat verstärken.

Schwangerschaft und Stillzeit

Metoprolol-Beta-Succinat wird während der Schwangerschaft und Stillzeit nicht empfohlen. Fragen Sie vor der Anwendung eines Arzneimittels Ihren Arzt oder Apotheker.

Maschinen fahren und bedienen

Metoprolol-Beta-Succinat kann Müdigkeit/Erschöpfung und Schwindel verursachen. Stellen Sie sicher, dass Sie keine dieser Nebenwirkungen bemerken, bevor Sie Auto fahren oder Maschinen bedienen. Dies gilt insbesondere bei Umstellung der Zubereitungen oder beim Konsum von Alkohol.

3Wie soll ich Metoprololsuccinat Beta einnehmen?

Nehmen Sie Metoprololsuccinat immer genau nach Anweisung Ihres Arztes ein. Wenn Sie sich nicht sicher sind, wenden Sie sich bitte an Ihren Arzt oder Apotheker.

nimm Medizin1 Mal pro TagMorgens mit 1 Glas Wasser. Tabletten können ganz oder geteilt eingenommen werden. siees kannPillen vor dem SchluckenNicht kauen oder zerdrücken.

Sofern Ihr Arzt Ihnen nichts anderes verordnet, beträgt die übliche Dosierung:

gegen Bluthochdruck

  • 47,5 mg Metoprololsuccinat einmal täglich (entsprechend 2 Tabletten).
  • Bei Bedarf kann die Dosis auf 95 bis 190 mg Metoprololsuccinat einmal täglich erhöht werden (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprololsuccinat verwendet werden).

Bei Brustschmerzen und Engegefühl (Angina pectoris)

  • Metoprololsuccinat 95 bis 190 mg einmal täglich (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprololsuccinat verwendet werden).

Wenn Sie einen unregelmäßigen Herzschlag (Arrhythmie) haben

  • Metoprololsuccinat 95 bis 190 mg einmal täglich (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprololsuccinat verwendet werden).

Zur vorbeugenden Behandlung nach einem Herzinfarkt

  • 190 mg Metoprololbesuccinat einmal täglich (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprololbesuccinat verwendet werden).

Bei Herzklopfen, die durch nicht organbedingte Herzprobleme verursacht werden

  • 95 mg Metoprololsuccinat einmal täglich (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprolol-Betasuccinat verwendet werden).
  • Bei Bedarf kann die Dosis auf 190 mg Metoprololsuccinat einmal täglich erhöht werden (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprololsuccinat verwendet werden).

Migräne vorbeugen

  • Metoprololsuccinat 95 bis 190 mg einmal täglich (zu diesem Zweck können höhere Dosen Metoprololsuccinat verwendet werden).

Patienten mit stabiler Herzinsuffizienz

  • Befolgen Sie die Anweisungen Ihres Arztes.

Patienten mit Leberinsuffizienz

wenn Ihre Leber funktioniertperfekter Bodenbegrenzt ist, kann Ihr Arzt die Dosis anpassen. Befolgen Sie immer die Anweisungen Ihres Arztes.

Kinder und Jugendliche

Wenden Sie Metoprololsuccinat bei Kindern und Jugendlichen immer genau nach Anweisung Ihres Arztes an.

Wenn Sie eine größere Menge Metoprololsuccinat eingenommen haben, als Sie sollten

Wenn Sie versehentlich mehr als die verordnete Dosis eingenommen haben, wenden Sie sich bitte umgehend an die Notaufnahme des nächstgelegenen Krankenhauses oder informieren Sie Ihren Arzt oder Apotheker. Anzeichen einer Überdosierung sind zum Beispiel:

Wenn Sie die Einnahme von Metoprololsuccinat vergessen haben

Wenn Sie die Einnahme einer Dosis vergessen haben, holen Sie diese so schnell wie möglich nach und setzen Sie die Einnahme wie verordnet fort. Nehmen Sie nicht die doppelte Dosis ein, wenn Sie die vorherige Einnahme vergessen haben.

Wenn Sie die Einnahme von Metoprololsuccinat abbrechen. Beenden Sie die Behandlung

Beenden Sie die Einnahme von Metoprololsuccinat nicht plötzlich, da dies Ihre Herzinsuffizienz verschlimmern und Ihr Herzinfarktrisiko erhöhen kann. Ändern Sie Ihre Dosis nicht und brechen Sie die Behandlung nicht ab, es sei denn, Sie haben dies zuvor mit Ihrem Arzt besprochen. Wenn Sie weitere Fragen zur Anwendung dieses Arzneimittels haben, wenden Sie sich an Ihren Arzt und Apotheker.

4Was sind die möglichen Nebenwirkungen?

Wie alle Arzneimittel kann Metoprololsuccinat Nebenwirkungen haben, die aber nicht bei jedem auftreten. Brechen Sie die Behandlung ab und wenden Sie sich sofort an Ihren Arzt, wenn Sie Anzeichen einer allergischen Reaktion wie juckenden Ausschlag, Hitzewallungen, Schwellungen im Gesicht, der Lippen, der Zunge oder des Rachens oder Schwierigkeiten beim Atmen oder Schlucken bemerken. Dies ist eine sehr schwerwiegende, aber seltene Nebenwirkung. Möglicherweise benötigen Sie dringend ärztliche Hilfe oder müssen ins Krankenhaus eingeliefert werden. Informieren Sie Ihren Arzt, wenn Sie eine der folgenden Nebenwirkungen bemerken oder wenn Sie andere Nebenwirkungen bemerken, die nicht in dieser Packungsbeilage aufgeführt sind.

Sehr häufig (betrifft mehr als 1 von 10 Anwendern):

  • Ohnmacht durch Blutdruckabfall beim Aufstehen
  • Müdigkeit/Erschöpfung.

Häufig (weniger als 1 von 10, aber mehr als 1 Prozent der behandelten Personen):

  • langsamer Herzschlag
  • Gleichgewichtsstörung (selten mit Ohnmacht)
  • kalte Hände und Füße
  • Palpitationen (Herzrasen)
  • Schwindel, Kopfschmerzen
  • Übelkeit, Durchfall, Verstopfung, Bauchschmerzen
  • Atemnot bei körperlicher Anstrengung.

Gelegentlich (weniger als 1 von 100 Behandelten, aber mehr als 1 von 1.000 Behandelten):

  • Eine vorübergehende Zunahme der mit Herzinsuffizienz verbundenen Symptome
  • Flüssigkeitsansammlung (Schwellung)
  • Brustschmerzen
  • Anliegen
  • Muskelkrämpfe
  • Sich erbrechen
  • Gewichtszunahme
  • deprimiert
  • Konzentrationsschwierigkeiten
  • Schlaflosigkeit
  • Schläfrigkeit
  • Alptraum
  • Schwierigkeiten beim Atmen
  • Ausschlag
  • Erhöhte Schweißbildung.

Selten (weniger als 1 von 1.000, aber mehr als 1 von 10.000 Behandelten):

  • Verschlimmerung von Diabetes
  • Anspannung, Angst
  • Sehbehinderung
  • trockene oder gereizte Augen
  • Konjunktivitis (eine Augeninfektion)
  • Impotenz (Unfähigkeit, eine Erektion zu bekommen)
  • Peyronie-Syndrom (verkrümmter Penis)
  • Arrhythmie;
  • Herzerkrankungen
  • trockener Mund
  • Mukositis
  • Haarausfall
  • Veränderungen des Leberwertes.

Sehr selten (weniger als 1 von 10.000 Behandelten):

  • Veränderungen im Blutbild (Abnahme der Blutplättchen und/oder weißen Blutkörperchen)
  • Amnesie
  • Verwirrt
  • Halluzination
  • Stimmungsschwankungen
  • Tinnitus
  • Hörprobleme
  • Geschmacksveränderung
  • Leberentzündung (Hepatitis)
  • Empfindlichkeit
  • Verschlechterung oder Neuauftreten der Psoriasis (Hauterkrankung)
  • Muskelschwäche
  • Gelenkschmerzen
  • Gewebetod bei Patienten mit schwerer Kreislauferkrankung.

Informieren Sie Ihren Arzt oder Apotheker, wenn Nebenwirkungen schwerwiegend werden oder Sie Nebenwirkungen bemerken, die nicht in dieser Packungsbeilage aufgeführt sind.

5Wie soll ich Metoprololsuccinat aufbewahren?

Halten Sie Arzneimittel von Kindern fern.

Verwenden Sie dieses Arzneimittel nach dem auf der Faltschachtel und Blisterpackung angegebenen Verfallsdatum nicht mehr. Das Enddatum ist der letzte Tag des angegebenen Monats.

Für dieses Medikament sind keine besonderen Lagerungsbedingungen erforderlich. Arzneimittel sollten nicht in den Abfluss oder in den Müll geworfen werden. Fragen Sie Ihren Apotheker, wie das Arzneimittel zu entsorgen ist, wenn Sie es nicht mehr verwenden. Diese Maßnahme trägt zum Schutz der Umwelt bei.

6andere Informationen

Was Metoprolol-Beta-Succinat enthält

Der Wirkstoff ist Metoprololsuccinat.

1 Retardtablette enthält 23,75 mg Metoprololsuccinat, entsprechend 25 mg Metoprololtartrat.

andere Zutaten sind

Tablettenkern: Mikrokristalline Cellulose, Methylcellulose, Maisstärke, Glycerin, Ethylcellulose und Magnesiumstearat.

Tablettenüberzug: mikrokristalline Cellulose, Hypromellose, Stearinsäure und Titandioxid (E171).

Wie Metoprololsuccinat aussieht und Inhalt der Packung

Weiße, ovale, bikonvexe Retardtablette mit beidseitiger Bruchkerbe.

Metoprololsuccinat ist in Packungen mit 30, 50 und 100 Retardtabletten erhältlich.

Pharmazeutische Unternehmer und Hersteller

betapharm pharmazeutische gmbh
Kobelweg 95, 86156 Augsburg
Deutschland

Das Arzneimittel ist in den Mitgliedstaaten des Europäischen Wirtschaftsraums (EWR) unter folgenden Bezeichnungen zugelassen:

DK: Metoprololsuccinat „Farmaprojects“
BE: Metoprolol Farmaprojects 25 mg Retardtabletten
DE: Metoprolol Succinat beta 23,75 mg Tablet Retard
LU: Farmaprojects Metoprololsuccinat 23,75 mg Retardtabletten
PL: Farmaprojects Metoprololsuccinat 23,75 mg

Diese Broschüre wurde zuletzt im April 2011 überarbeitet.

Hersteller:
Pharma Co., Ltd.

Auf dieser Seite finden Sie Hinweise zur Anwendung von Medizinprodukten und Arzneimitteln. Diese Informationen stammen vom Produkthersteller selbst – wir sammeln sie lediglich. Der Besuch dieser Website ist kein Ersatz für einen Arztbesuch.

FAQs

Why is nadolol used for portal hypertension? ›

Propranolol and nadolol, which are non-selective beta blockers, reduce portal pressure via two mechanisms: 1) Cardiac output is reduced by blocking β1 adrenergic receptors, 2) Splachnic vasoconstriction by blocking β2 receptors (vasodilators).

Is metoprolol hard on the liver? ›

In view of its wide scale use, metoprolol induced liver injury is exceedingly rare. The typical liver injury associated with beta-blockers has a latency to onset of 2 to 12 weeks and a hepatocellular pattern of liver enzyme.

How long can you stay on beta-blockers for anxiety? ›

If you're taking it for anxiety, there do not seem to be any lasting harmful effects if you take it for several months or years. But it's best to take propranolol only for as long as you need it.

What is the best beta-blocker for portal hypertension? ›

Propranolol is a noncardioselective beta-blocker that reduces portal pressure through the reduction of portal and collateral blood flow.

Does portal hypertension mean liver failure? ›

Portal hypertension is one of the most serious complications of advanced liver disease. Scar tissue in your liver (cirrhosis) compresses the blood vessels running through it and reduces their blood flow. This affects many other organs throughout your body. It can cause serious internal bleeding and other problems.

What is the best blood pressure medication for portal hypertension? ›

Pharmacologic therapy for portal hypertension includes the use of beta-blockers, most commonly propranolol and nadolol. Brazilian investigators have suggested that the use of some statins (eg, simvastatin) may lower portal pressure and potentially improve the liver function.

Why is metoprolol a high risk drug? ›

Metoprolol may worsen the symptoms of heart failure in some patients. Check with your doctor right away if you are having chest pain or discomfort, dilated neck veins, extreme fatigue, irregular breathing or heartbeat, swelling of the face, fingers, feet, or lower legs, trouble breathing, or weight gain.

What is the number one side effect of metoprolol? ›

Common side effects

Headaches usually go away after the first week of taking metoprolol. Talk to your doctor if the headaches are severe or last longer than a week. If metoprolol makes you feel dizzy or weak, stop what you're doing, and sit or lie down until you feel better.

What organ does metoprolol affect? ›

Metoprolol works as well as other beta blockers for reducing high blood pressure, but is less likely to cause side effects. That's because metoprolol works mainly on the heart. Other beta blockers, such as propranolol, work on the heart but affect other parts of the body as well.

Why do the Kardashians take beta-blockers? ›

For the uninitiated, beta-blockers are drugs that ease anxiety, keep blood pressure in check and control heart rate. Apart from the Kardashians, Katy Perry as well as Blair Tindall also use these meds to reduce anxiety and stage fright. In fact, Tindall has been rather vocal about the use of beta-blockers.

Can you eventually get off beta-blockers? ›

Although it's rare in the US for someone who's had a heart attack or who suffers from dangerously high blood pressure to get off medications, including beta blockers, completely, it's not impossible.

Do I have to stay on beta-blockers for life? ›

In people who have had a heart attack, beta blockers help reduce the risk of further ones. Guidelines recommend that all patients who have had a heart attack should be prescribed a beta blocker before hospital discharge as part of a package of risk reduction measures. Treatment should usually continue for life.

How do you get rid of portal hypertension naturally? ›

Lifestyle changes such as these can help treat portal hypertension:
  1. improving your diet.
  2. avoiding alcohol consumption.
  3. exercising regularly.
  4. quitting smoking if you smoke.

Does portal hypertension ever go away? ›

Portal hypertension is difficult to treat or cure. For that reason, your doctor will focus on preventing and managing complications and trying to reduce the pressure in your portal vein.

What is the new beta-blocker for hypertension? ›

Among newer agents, labetalol, carvedilol, and nebivolol have been approved for use in the United States. Nebivolol possesses both beta1-selectivity and nitric oxide-mediated vasodilatory effects, while carvedilol has attractive effects on insulin resistance and exhibits antioxidant effects.

What are 5 the main symptoms of portal hypertension? ›

What are the symptoms of portal hypertension?
  • Enlarged liver and spleen.
  • Enlarged veins (varices) of the esophagus and stomach. ...
  • Internal hemorrhoids.
  • Weight loss from malnutrition.
  • Fluid buildup in the belly (ascites)
  • Kidney malfunction.
  • Low platelets.
  • Fluid on the lungs.

What stage of liver disease do you get portal hypertension? ›

In the stage of advanced liver disease, mostly fixed structural changes, such as fibrosis or the formation of regenerative nodules, are responsible for developing and sustaining portal hypertension.

Does portal hypertension always mean cirrhosis? ›

Portal hypertension is elevated pressure in your portal venous system. The portal vein is a major vein that leads to the liver. The most common cause of portal hypertension is cirrhosis (scarring) of the liver.

Does metoprolol help portal hypertension? ›

The results suggest that treatment with metoprolol may be of value in patients with portal hypertension secondary to cirrhosis of the liver. However, to eliminate non-responders the pressure has to be measured repeatedly.

How long can you live with cirrhosis and portal hypertension? ›

There are two stages in cirrhosis: compensated and decompensated. Compensated cirrhosis: People with compensated cirrhosis do not show symptoms, while life expectancy is around 9–12 years. A person can remain asymptomatic for years, although 5–7% of those with the condition will develop symptoms every year.

What is the blood pressure for portal hypertension? ›

A pressure gradient of 6 mmHg or more between the portal and hepatic veins (or inferior vena cava) suggests the presence of portal hypertension in most cases. [1] When the pressure gradient is greater than 10 mmHg, portal hypertension becomes clinically significant.

Should I be worried about taking metoprolol? ›

Metoprolol may worsen the symptoms of heart failure in some patients. Check with your doctor right away if you are having chest pain or discomfort, dilated neck veins, extreme fatigue, irregular breathing or heartbeat, swelling of the face, fingers, feet, or lower legs, trouble breathing, or weight gain.

What to avoid when taking metoprolol? ›

Metoprolol can interact with medications and other substances. Examples include digoxin, diphenhydramine, and certain calcium channel blockers. It can also interact with clonidine, certain antidepressants, and alcohol. Most commonly, you may experience dizziness and lightheadedness from a metoprolol interaction.

Why did my cardiologist prescribe metoprolol? ›

Metoprolol is used alone or together with other medicines to treat high blood pressure (hypertension). High blood pressure adds to the workload of the heart and arteries.

How long can I safely take metoprolol? ›

Treatment with metoprolol is usually long term, possibly even for the rest of your life. Stopping metoprolol suddenly can make your condition worse, so talk to your doctor first. If you're bothered by any side effects, your doctor may be able to prescribe a different medicine for your heart problems.

What is a better drug than metoprolol? ›

Carvedilol lowers blood pressure more than metoprolol.

Why do I feel weird after taking metoprolol? ›

Fatigue, drowsiness and weakness: Metoprolol will slow your heart rate down by blocking the hormone adrenaline. This results in blood being transported to the brain and body at a slower pace, making some feel tired (reported in 1 to 10% of cases), drowsy and weak.

What does metoprolol do to the brain? ›

Theoretically metoprolol can cause all of the CNS side effects associated with beta-blockers, such as psychiatric conditions, bizarre and vivid dreams, sleep disturbances, delirium, psychosis, and visual hallucinations [1].

What should heart rate be on metoprolol? ›

They also may act to reduce rhythm disturbances by counteracting adrenaline in the blood. A heart rate of 55-60 is not unusual in people taking metoprolol.

Does metoprolol affect sleep? ›

Beta blockers like propranolol

Top examples are metoprolol succinate (Toprol XL), carvedilol (Coreg), and propranolol. However, they can cause side effects — including sleep disturbances like insomnia and nightmares.

Which is the safest beta-blocker? ›

Heart conditions

For heart failure, research studies show that three beta blockers are considered first-choice options: carvedilol, metoprolol succinate (the long-acting form of metoprolol), and bisoprolol. These beta blockers can lower your risk of death from heart failure complications.

Why take beta-blockers at night? ›

People who took their blood pressure medications at bedtime were 45% less likely to experience a major cardiovascular outcome, such as heart attack or stroke, compared with people who took them in the morning. Most blood pressure medications, diuretics aside, do not have a recommended time of administration.

What is the best diet while on beta-blockers? ›

Eat a balanced, nutrient-dense diet.

Consuming a diet low in ultra-processed foods and rich in whole, nutritious foods like vegetables, fruits, nuts, seeds, fish, and beans is one of the best ways to take care of your heart ( 15 ).

What is the long term damage from beta-blockers? ›

Long-term side effects of beta-blockers may include disorientation, short-term memory loss, emotional lability (rapid, extreme changes in mood), inability to concentrate or think clearly, and decreased performance on neuropsychological tests used to measure a psychological function.

Is there a natural beta-blocker? ›

Fish, garlic, berries, and certain vitamins and amino acids are all natural sources of beta-blockers. Doctors usually prescribe beta-blockers to treat cardiovascular conditions such as angina and hypertension, which is also known as high blood pressure.

Does fatigue from beta-blockers go away? ›

You may feel tired or even exhausted. This may be most obvious when you first start taking beta-blockers or if your dose is increased. It usually gets better after a while.

What is the average age for beta-blockers? ›

The average age of people who had previously used beta-blockers was 65.1 ± 11.2 years for women and 65.0 ± 11.6 years for men. Among nonusers of beta-blockers, the average age was 60.3 ± 12.3 years for women and 60.7 ± 11.9 years for men.

What can I use instead of beta-blockers? ›

The selective inhibitor, ivabradine, provides an alternative way of heart rate reduction in addition to beta-blockers and calcium channel blockers. This could become particularly useful in patients who are intolerant of beta-blockers, for example, in the presence of asthma or severe chronic obstructive airway disease.

Who should avoid beta-blockers? ›

Beta blockers generally aren't used in people with asthma because of concerns that the medication may trigger severe asthma attacks. In people who have diabetes, beta blockers may block signs of low blood sugar, such as rapid heartbeat.

What is the survival rate of portal hypertension? ›

The overall survival rate appeared to favor IPH (100% at 1 year, 92.9% at 3 and 5 years; P = 0.2) more than cirrhosis (87.7% at 1 year, 75.2% at 3 years, and 63.6% at 5 years), but did not reach statistical significance.

When is portal hypertension serious? ›

Portal hypertension is a dangerous condition with severe, life-threatening complications. Call your healthcare provider right away if you notice any of these symptoms: Yellowing of the skin. Abnormally swollen belly.

What is the life expectancy of a person with a portal vein thrombosis? ›

In adults with portal vein thrombosis, the 10-year survival rate has been reported to be 38-60%, with most of the deaths occurring secondary to the underlying disease (eg, cirrhosis, malignancy).

Can you live a normal life with portal hypertension? ›

Your outlook depends on how severe your portal hypertension is and whether you have bleeding varices or other complications. The risk of death from your first episode of bleeding may be as high as 40%. If bleeding recurs after treatment, the risk of death from your next episode is close to 30%.

What causes death from portal hypertension? ›

Varices can rupture or burst, especially where the esophagus and the stomach join. Bleeding from varices can be massive, causing patients to vomit blood, which is a major cause of death in patients with portal hypertension.

What are 3 consequences of portal hypertension? ›

Although many advances have been made in this field, the complications of portal hypertension (gastrointestinal hemorrhage, hepatic encephalopathy, hepatorenal syndrome, and ascites) continue to be the cause of significant morbidity and mortality.

Why don't you use beta blockers for hypertension? ›

In summary, beta-blockers are effective in preventing cardiovascular disease but are no longer suitable for routine initial treatment of hypertension because their cardiovascular protection and metabolic effects are worse than those of other antihypertensive drugs.

What is the new triple pill for blood pressure? ›

This drug, nicknamed the “triple pill” by the investigators, combines low doses of three existing drugs for blood pressure. Namely, these are: telmisartan (20 milligrams), amlodipine (2.5 milligrams), and chlorthalidone (12.5 milligrams).

How does nadolol help with varices? ›

Abstract. Nadolol, a nonselective beta-blocker, has been shown to decrease portal pressure in patients with cirrhosis at the same degree as propranolol. No data are available, however, about its effect on rebleeding rate and mortality in patients undergoing prevention of rebleeding from esophageal varices.

Why is nadolol used for varices? ›

Beta blockers decrease pressure inside of the varices, which can reduce the risk of bleeding by 45 to 50 percent [1]. There are several forms of beta blockers. The two most commonly used beta blockers for prevention of bleeding are propranolol (sample brand name: Inderal) and nadolol (brand name: Corgard).

How do beta-blockers decrease portal pressure? ›

These drugs work in two ways: 1) by blocking beta1 receptors and reducing cardiac output, and 2) by blocking beta2 receptors, producing splanchnic vasoconstriction and reducing portal flow. Consequently, they reduce portal pressure.

Why is nadolol used for cirrhosis? ›

By slowing the heart rate and widening the blood vessels, beta-blocker medicines such as propranolol and nadolol appear to lower the blood pressure in varices that bypass the liver. In people who have esophageal varices, beta-blockers have been shown to reduce the risk of having a first episode of bleeding.

Does nadolol affect the heart? ›

Nadolol may cause heart failure in some patients. Check with your doctor right away if you are having chest pain or discomfort; dilated neck veins; extreme fatigue; irregular breathing; an irregular heartbeat; shortness of breath; swelling of the face, fingers, feet, or lower legs; weight gain; or wheezing .

Does nadolol control heart rate? ›

NADOLOL (nay DOE lole) treats high blood pressure and prevents chest pain (angina). It works by lowering your blood pressure and heart rate, making it easier for your heart to pump blood to the rest of your body. It belongs to a group of medications called beta blockers.

How fast does nadolol work? ›

Nadolol, with a plasma half-life of 15.5 hours, had the most pronounced heart rate-lowering effect 24 hours after the daily dose compared to pindolol, which had a half-life of 5.5 hours. In a randomized, double-blind, crossover study, nadolol and atenolol had similar effects 3 to 4 hours after the daily dose.

What is the life expectancy of a person with esophageal varices? ›

Results: At the end of the study 60.1% of the patients had died at a median age of 69 years (range 26-95). Mortality of patients with gastro-oesophageal varices was significantly greater than that of the general pop- ulation.

What is the difference between metoprolol and nadolol? ›

Nadolol and atenolol are the least lipophilic of the β-blockers and therefore have less penetrance of the blood–brain barrier, yielding more peripheral as opposed to central effects. In contrast, propranolol and metoprolol are more lipophilic and therefore have relatively greater CNS effects.

When should you not take nadolol? ›

You should not use nadolol if you are allergic to it, or if you have: asthma; a serious heart condition such as "AV block" (2nd or 3rd degree) or severe heart failure; or. if your heart cannot pump blood properly.

How do you get rid of portal hypertension? ›

Liver transplantation is the only effective treatment for cirrhosis and portal hypertension. Liver transplantation means your diseased liver is replaced with a healthy one from deceased donors or living donors who donate portions of the liver.

Can you reverse portal hypertension? ›

Treatment. The main cause of portal hypertension is cirrhosis, which cannot be reversed. Because of this, the primary goal of treatment is to reduce and manage the effects of portal hypertension, such as internal bleeding.

What organs are affected by portal hypertension? ›

Portal hypertension is elevated pressure in your portal venous system. The portal vein is a major vein that leads to the liver. The most common cause of portal hypertension is cirrhosis (scarring) of the liver.

What happens if you don't take nadolol? ›

Suddenly stopping treatment with nadolol can cause a heart attack, stroke, irregular heartbeat, or severe high blood pressure. Your doctor will decide if you need to stop taking nadolol.

What stage of cirrhosis does varices occur? ›

Cirrhosis can be divided into 4 stages: stage 1, no varices, no ascites; stage 2, varices without ascites and without bleeding; stage 3, ascites+/-varices; stage 4, bleeding+/-ascites. Yearly mortality ranges from 1% in stage 1 to 57% in stage 4.

Can nadolol cause liver damage? ›

Nadolol undergoes rapid first pass metabolism by the liver, but has little or no effect on P450 activity. The reason why it rarely causes liver injury is unknown; other beta-blockers with similar chemical structures have been linked to cases of clinically apparent, idiosyncratic liver injury.

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